Bijtelling 2026

28-11-2025

๐Ÿš—โšก ๐—š๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐˜€ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ฒ๐—ฎ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€: ๐—ฑ๐—ฒ ๐—น๐—ฎ๐—ด๐—ฒ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ธ๐˜๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐—ฎ๐˜‚๐˜๐—ผ'๐˜€ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜ ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ฟ!

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een aanpassing in het Belastingplan 2026 waardoor de afbouw van de lage bijtelling voor EV's met twee jaar wordt vertraagd. In plaats van per 1 januari 2026 verdwijnt de korting nu pas in 2028.

Wat betekent dit concreet?

โžก๏ธ 2026: 18% bijtelling (i.p.v. 22%) โ€“ tot โ‚ฌ 30.000 (CAP)

โžก๏ธ 2027: 20% bijtelling โ€“ tot โ‚ฌ 30.000 (CAP)

โžก๏ธ 2028: 22% bijtelling โ€“ CAP vervalt

Deze aanpassing voorkomt dat elektrische auto's ineens net zo zwaar belast worden als fossiele auto's, terwijl de aanschafprijs van EV's nog altijd hoger ligt. Een belangrijke stap om elektrisch rijden zakelijk aantrekkelijk te houden โ€“ รฉn om de verduurzaming van het wagenpark te stimuleren.

De bal ligt nu nog bij de Eerste Kamer. Wordt vervolgd op 16 december!